Vad blir konsekvenserna av Peak Oil?

Diskussion kring oljans tillgänglighet i framtiden. För att skriva inlägg krävs att du är registrerad. Läsa kan alla göra.

Vad blir konsekvenserna av Peak Oil?

Inläggav Svempa » 08 apr 2007 15:30

Vi kan börja med ett riktigt pessimistiskt scenario. Med en gång vill jag säga att jag själv tror på en mjukare övergång, i exemplet nedan verkar författaren anta att samma sak kan inträffa som i Nordkorea, dvs att hela vårt jordbruk plötsligt står utan bränsle till alla sina maskiner. Så blir det ju inte. Men besvärligt blir det!

Jag klipper in en bild och ett par citat från denna länk: http://www.oildecline.com/crisis.htm .

Bild

The chart above is a graphic showing energy usage/population as a curve with various key points defined. These are:

Note 1: (1930) the beginning of Industrial Civilisation
Note 2: (1979) all time peak of world energy production per capita
Note 3: (1999) the end of cheap oil
Note 4: (2000) eruption of violence in the Middle East
Note 5: (2006) all-time peak in world oil production
Note 6: (2008) OPEC crossover when more than 50% of oil comes from the OPEC nations
Note 7: (2012) permanent blackouts spread worldwide
Note 8: (2030) world energy production falls to 1930 level

"The European fuel protests of 2000 were an excellent example of what will happen when we are deprived of our the fuel powering our artificial lives. The implications of just this minor shortage caused by blockades of fuel depots was tremendous. Naturally there were huge lines at petrol stations to refuel, but there was also panic buying at the shops. Some ran out of bread and milk. Postal collections were suspended on Sundays to conserve fuel. Farm animals were threatened with starvation because the feed was unable to be delivered. Schools closed down and hospitals cancelled all but emergency operations. And all this from two and a half weeks. Similar events happened in the USA during the 1973 Oil Embargo."

"The example of North Korea shows us what happens to agriculture when oil products are removed. After the Korean war, it had developed a modern farming system depending on machinery and oil-based fertilizers. After the Soviet Union fell, Communist aid to the country stopped and they were unable to purchase oil and supplies. Without oil, farm machinery was sitting idle and large proportions of the people had to return to the agriculture. Unfortunately the soil had been drained of nutrients over the years and, without fertilizers, it was unable to produce the same output as before. Crop yields fell by 60% over the period 1989-1998. US congressmen and others who have visited North Korea tell stories of people eating grass and bark.

Other reports talk of soldiers who are nothing more than skin and bones. Throughout the country, there is starvation to rival the worst found in Africa. Chronic malnutrition has reached the point where many of the effects are irreversible. Unless it can get access to oil and fertilizers again, the population will decline until it reaches a sustainable level and civilization will be faced with the delicate task of determining who survives.The history of North-Korea (DPRK) demonstrates how an energy crisis in an industrialized nation can lead to complete systemic breakdown"
Användarvisningsbild
Svempa
Site Admin

Re: Vad blir konsekvenserna av Peak Oil?

Inläggav Cornucopia » 09 apr 2007 13:27

Svempa skrev:Vi kan börja med ett riktigt pessimistiskt scenario. Med en gång vill jag säga att jag själv tror på en mjukare övergång, i exemplet nedan verkar författaren anta att samma sak kan inträffa som i Nordkorea, dvs att hela vårt jordbruk plötsligt står utan bränsle till alla sina maskiner. Så blir det ju inte. Men besvärligt blir det!

Lokalt, regionalt och nationellt kan det bli som i Nordkorea. Inte per automatik i Sverige, men på många platser på jorden finns det risk för en snabb utvecklling åt Nordkoreahållet - det beror helt på om man har köpkraft så länge marknaden är fri, och därefter om någon vill sälja när marknaden regleras.

Jag tror att vi kommer få se en reglering av marknaden och även priset. Det kan i sin tur innebära att visa länder helt kan bli utan olja rätt fort. Inom EU är det sagt att vi skall vara solidariska och dela på energin (antagligen per capita), och Norge kommer säkert exportera många år än, även om det inte räcker till allt och alla.

Enda som är verkligt säkert är förändring. Hur den gestaltar sig, och om den går att koppla till oljan låter jag vara osagt.

Bläddade igenom en serie årsböcker från oljekrisens 70-tal och tidiga 80-tal hos svärmor nyligen. Knappt ett ord om oljan. Däremot en massa oljekatastrofer i Vilda Västern (Nordsjön på den tiden) , Alexander Sjelland etc. Och kärnkraft. Och upplopp, krig, arbetslöshet, strejker etc.

Vi kommer uppleva symptomen, få kommer koppla dem till oljan.
Användarvisningsbild
Cornucopia

Återgå till Peak Oil öppet forum