Tyks, netto och brutto. + lite DNO.

Skriv ett inlägg om din favoritaktie här, allt som krävs är att du är registrerad. För att läsa här krävs ingen registrering.

Tyks, netto och brutto. + lite DNO.

Inläggav nissedimljus » 23 nov 2007 12:17

Hejhopp!

Har förgäves försökt få en sak utrett på diverse forum, men ingen verkar ha något bra svar.
Tänkte att man får väl ge de gamla VCW:arna en chans här istället. Svempa brukar ju ha kolla på det mesta.

Det diskuteras ju hela tiden huruvida tyks ska bli sålt eller inte. DI had ju tom artiklar där man gick så långt så att
man prissatte reserverna. Min fårga är varför man då hela tiden pratar om tyks NETTO-reserver, inte bruttoreserverna
som man gör för alla andra bolag. Det pratades om lite drygt 3.5 usd per nettofat.

Om Lupe eller Pare t.ex skulle sälja sina fat, så skulle man ju inte dra av skatten först innan man anger antalet fat som det gäller.
Någon som kn förklara? N'mt pris per fat känns ju inte heller så övermaga så det genast indikerar att det måste vara nettofat det handlar om.

Hur ser du på DNO framöver Sventa? Kursen har ju verkligen inte rosat marknaden. Mycket tryck på kurderna nu. Fast att de släppt in flera andra bolag gör väl att det finns en viss stabilitet kanske. Verkar mer och mer som att KRG kör sitt aldeles egna race, eller hur? Har du vågat dig på någon bedömning över hur mycket olja DNO egentligen har därnere i Tawke? De verkar ju ha uppenbara problem att avgräsna fältet! :wink:
nissedimljus

TYKS reserver och framtida intjäning

Inläggav Svempa » 23 nov 2007 19:13

Hej!

Det snackas alldeles för mycket reservsiffror bland oss oljespekulanter - eller "oljeinvesterare" som jag hellre ser det. Man kommer då raskt snett i debatten eftersom man hela tiden jämför äpplen, päron, körsbär och apelsiner utan att vara medvetna om skillnaderna.

Det går t ex helt enkelt inte att jämföra reserver för TYKS med reserver för LUPE eller PARE, det är inte meningsfullt. Har man några bolag som jobbar inom samma region med ungefär samma typ av olja och med samma typ av kontrakt och i länder där man hanterar produktionsdelning, royalties, skatter mm mm på ungefär samma sätt så kan man jämföra reserver. Eller om man jämför två jättebolag som t ex Shell och Exxon som jobbar över hela världen, och där man kan tänka sig att alla dessa olikheter jämnas ut genom att det handlar om så väldigt många olika kontrakt, då kan man också jämföra reserver. Annars går det helt enkelt inte.

Att folk sysslar med att jämföra reserver, och sätta pris per fat olja på dem, har bara en orsak. Det är att det är enkelt att förstå för de flesta. Men egentligen är det ett slags intellektuell ohederlighet man ägnar sig åt.

Det enda man kan jämföra i övrigt med framgång är den framtida intjäningen, dvs det diskonterade kassaflödet. Det är det som avgör hur bolaget ska värderas. Och även då kommer man väldigt lätt till olika resultat. Där är den kanske viktigaste skillnaden med vilken procentsats man diskonterar (det är därför man ofta har flera olika siffror, för olika hög diskontering) och de prisantaganden man gör för den framtida oljeproduktionen.

Här är en bild klippt från TYKS reservrapport per 20061231:

Bild

Observera vilka prisantaganden man gör för oljan framöver. Har man annan åsikt, som t ex jag själv har, om oljeprisets utveckling och tror på stigande priser framöver kan man se de diskonterade kassaflödena med andra ögon och jag gör ofta så att jag diskonterar med 0% med tanken att prisstegringen per år blir av samma storleksordning som en normal diskonteringsränta. I den givna tabellen kan man redan skönja en rätt kraftig avvikelse från dagens prisbild, inte sant?

Vad som alltså gäller för TYKS är en enda sak. Kan man visa att man kan öka produktionen i stadig takt med eller utan hjälp av ånga så kommer marknaden att uppvärdera bolaget i takt med det. Och då kan också ett bud på bolaget bli tänkbart. Observera dock den tumregel som finns vid sådana affärer, nämligen att köparen högst betalar en tredjedel av det framtida beräknade och då även diskonterade kassaflödet. Så helst ska väl TYKS skaffa kapital själva för att utveckla fältet, det ger mest pengar. Även för oss aktieägare.

Vad gäller DNO är det givetvis en stor besvikelse att den irakiska oljelagen inte har passerat parlamentet under alla dessa månader, det har satt hårt tryck på DNO-aktien. Å andra sidan, precis som du skriver, så kommer KRG inte att sitta med händerna i kors utan söker säkert redan nu efter möjligheten att fixa ett exporttillstånd åt både DNO och Addax helt på egen hand.

Fältet som DNO har koncession på är nog inte lika rikt på olja som det som Addax har, men min uppfattning är att det ändå är riktigt, riktigt stort och att om bara exploateringen kan fortgå och exporten komma igång så kommer dagens aktiekurs i DNO att ses som lika låg (eller ännu lägre) än LOILs aktiekurs var under mediahysterin bara något kvartal innan Talisman lade sitt bud.
Användarvisningsbild
Svempa
Site Admin

Inläggav nissedimljus » 24 nov 2007 01:31

Hej igen!

Tack för ett intressant inlägg. Jag är medveten om att olja i olika länder ger extremt olika priser. Tyks ger väl t.ex Syrian Heavy minus c:a 12 usd för tillfället? Det som jag dock tycker är konstigt är att när prislappar för tyks diskuteras, så kollar man pris per nettofat, och inte pris per bruttofat. Det var intressant att få veta att när man köper reserver så ger man endast en tredjedel av nuvärdesbaserade kassaflödet, det visste jag inte. Trodde det var lite högre faktiskt. Det allra svåraste är dock att gissa sig till vad gäller tyks är deras nästa reservuppdatering, har du någon gissning på den? Man har väl ett par YTTERST intressnta borrningar på gång norr om Oudeh. 160 tror jag brunnen heter. Om man borrar dem i ordning så borde nog den brunnen hinna borras innan årsskiftet, och då är det riktigt stora utökningar av fältets stäckning som man kan gissa att det blir om det blir träff på den borrningen.

Nuvärdesberäkningen på tyks lär ju bli något i hästväg om Sproule uppdaterar oljepriset efter så som terminerna ser ut i dagsläget, men det lär de väl inte göra antar jag. Oljepriset som man får just nu borde vara ungefär det dubbla mot vad bolaget räknade med förra året. Och jag ser inte hur den skulle kunna bli billigare framöver, snarare dyrare.

Produktionskostanden per fat i Syrien ligger just nu på c:a 10 usd/fat, men GG sade vid en presentation att han tror att priset kommer gå ner mot 5 usd/fat när man väl kommit igång ordentligt, tror du på det? Blir väl en liten minskning iallafall när man väl får till gasanläggningen.

Vad gäller DNO så är ju inte deras problem själv verksamheten utan politiken runtomkring. Att flera andra bolag nu har fått licenser tyder ju dock på att fler bolag är beredda att satsa. En viktig fråga hur det ska bli i Irak är väl hur statusen för staden Kirkuk ska bli. Kurderna har ju nästan klarat sig undan allt våld hittills, men om något kan starta elände för dem så är det bråket kring Kirkuk. Turkiet vill nog endast visa musklerna. Man skall dock inte glömma att det är presidentval i USA nästa år, och det kan ju givetvis också spela en stor roll för regionen.

Intressant minnesfond ni har förresten, finns nog stora chanser att jag går med till våren. 10.000 är ju faktiskt några kronor. Har ni mycket diksussioner om energiaktier i era interna trådar?

MVh,
nissedimljus

Mer om oljereserver

Inläggav Svempa » 24 nov 2007 19:22

Hej!

Du har rätt i att jag faktiskt inte svarade på den direkta frågan du ställde. Nu har väl inte enbart nettofaten varit den siffra som nämnts i debatten, men man har nog använt den oftare än bruttosiffran. För min del tror jag att orsaken helt enkelt är att nettofaten är framräknade i reservrapporten, och då använder man automatiskt den siffran. Du har säkert också rätt i att reservsiffrorna för TYKS kan komma att räknas upp ytterligare i rapporten per årsskiftet.

Men jag tror inte det får så väldigt stor inverkan på aktiekursen. Förutom fortsatta spekulationer kring ett bud på bolagets tillgångar i Syrien finns det bara en sak som kan sätta fart på aktiekursen, och det är rapporter som visar att utvinningstakten kan ökas kraftigt. Dvs egentligen förhoppningar om ett avsevärt ökat kassaflöde. Detta kommer också i förlängningen skapa mer trovärdighet kring den möjliga ökningen av den utvinningsbara oljan från 7% till 14% och kanske skapa förhoppningar om ytterligare ökade reserver via ännu högre siffror för utvinningsprocenten.

Den teknik som man försöker använda är inte unik på något sätt, men marknaden kräver handfasta bevis för att TYKS kan omvandla tjockolja i marken till en penningström som forsar allt starkare. Enligt min mening är detta mycket troligt (optimist som jag är), och därför är såväl jag själv personligen som Energiminnesfonden.se aktieägare i TYKS.

Vad gäller ett ev framtida medlemskap är du givetvis ytterst välkommen. Visst kan det vara besvärande att vara av med de 10 000 kr man måste ställa upp med, men å andra sidan är det ju bara en tusenlapp man satsar per andel. Resten kan man få tillbaka efter tre års medlemskap (förutsatt att inte tillgångarna sjunker i värde kraftigt, vilket de förhoppningsvis inte kommer att göra), om man tröttnar. Men givetvis hoppas jag som initiativtagare att så få som möjligt (helst ingen alls förstås) kommer att utnyttja den möjligheten.

Hälsn
Svempa
Användarvisningsbild
Svempa
Site Admin

Inläggav nissedimljus » 24 nov 2007 20:10

Hej igen!

De bästa resultaten från testerna har ju onekligen kommit från VIT. HAr du hört någonting om att bolaget funderar på att köpa in fler sådana rör? Att det är produktionen som måste upp är ganska tydligt ochmed hur bolaget "positionerade" sin rapport nu häromveckan. Man pratade om produktionen månaden efter slutet av rapportperioden och man tog även upp första veckan i November som exempel på att produktionen nu faktiskt ökar.

Tyvärr presenterade ju bolaget en presentation i somras (Juni) där det stod att produktionen också hade ökat avsevärt, och enligt mig så var det den som drev upp kursen mot 150 SEK. När det sedan visade sig inte vara hållbart straffade markaden aktien med rätta extremt hårt. Vad tror du om den närmaste framtiden, tror du att man vi nu kommer se kontinuerliga ökningar av produktionen hela tiden? Vore ju inte särskilt kul om den faller lite igen, marknaden verkar vara väldigt less på produktionsbesvikelser från tyks. Att aktien fortfarande står under 100 när man visat att det gått att öka produktionen visar enligt mig på att marknaden fortfarande är ytterst skeptisk till att det är nu som den långsiktiga produktionenuppgången kommer.

Jag kommer gå med i fonden efter Julen tänkte jag. Ni har väl inga begränsningar vad gäller medlemmar hoppas jag?

Mvh,
Johan
nissedimljus

TYKS har framtiden för sig

Inläggav Svempa » 25 nov 2007 14:52

Hej!

Absolut, det är VIT som verkar ge de bästa resultaten. Att aktiekursen gått ner från sommarens topp är väldigt förklarligt sett till den reviderade produktionsprognosen, där man tidigare hade ett högt mål för produktionsnivån i Syrien vid slutet av 2007. Nu har den nivån halverats brutto, och netto är det inte mycket man har att redovisa:

Kod: Markera allt
REVISED FORECAST 2007 PRODUCTION EXIT RATES - SYRIA
                               Original Forecast    Revised Forecast                                   
                                         Range:               Range: 
                                 From      To          From      To
Gross field production - bopd    23,000  26,000        10,500  14,500
Company net production - bopd    10,000  12,000         2,550   4,870

Men som sagt, visar man en stadigt stigande trend i produktionen så kommer det att återspeglas i aktiekursen. I varje fall hoppas jag det :-)!

Vad gäller medlemsantalet i Energiminnesfonden så har vi inga gränser. Just nu är vi 24 medlemmar som betalat in sammanlagt 28,4 andelar. Målet är satt till att få in 100 andelar, så dit är det en bit kvar..

Hälsn
Svempa
Användarvisningsbild
Svempa
Site Admin

Inläggav nissedimljus » 28 nov 2007 23:49

Hej igen!

Har du någon aning om vad VIT kostar och om man kan producera samtidigt som man värmer hålen? Ett gäng rör sitter alltså i samma källa hela tiden? Om jag har förstått det hela rätt så leder man helt enkelt ner rör som man sedan pumpar in ånga i så att källan värms. Är det det korrekt uppfattat? Om inte kostnaden är så hög för dessa rör, så känns det som att den metoden är att föredra?

Många frågor, hoppas du har tid att svara.

Mvh,
Johan
nissedimljus

Vad är VITsen?

Inläggav Svempa » 29 nov 2007 18:32

Hej Johan!

VIT är förstås bättre än andra metoder eftersom rörens värmeisolering gör att den ånga som kommer i kontakt med oljan blir hetare. Och såvitt jag vet kan man producera parallellt med att man pumpar ner ånga, vilket också är en fördel om det nu stämmer.

Men kostnaderna har jag ingen susning om. Å andra sidan borde det vara så att rören kan tas upp och användas i andra borrhål, inte bara en gång utan flera gånger. Borde alltså inte bli så dyrt i längden.

Nu har TYKS antingen haft dålig planering eller haft väldig otur med sina leveranser under lång tid tillbaka. Allt verkar ha blivit försenat. Man skulle ha haft de tre nya riggarna framme redan under andra kvartalet, nu kom de med stor försening och dessutom var en rigg trasig och måste repareras. Även de VIT som beställdes blev vad det verkar kraftigt försenade och man fick inte heller den kvantitet man hade behövt. Samma sak var det med ånggeneratorerna.

Sammantaget blev det inte lika stor produktionsökning som man hade kunnat hoppas. Men det finns kanske en uppsida, nu verkar allt äntligen vara på plats, och då kan vi börja hoppas på avsevärt bättre siffor under fjärde kvartalet.

Risken är att om marknaden blir besviken ännu en gång så dyker altiekursen rejält. Kanske man kan hoppas på en uppvärdering av reserverna i rapporten som bör komma till årsslutet som motvikt i så fall.

Hälsn
Svempa
Användarvisningsbild
Svempa
Site Admin

Inläggav nissedimljus » 30 nov 2007 18:50

Hej igen Svempa!

Vad bra, då förstår jag mycket bättre hur VIT fungerar. Jag trodde dock att man hade rören fast i ett håll hela tiden och körde kontinuerligt med ånga för att hålla flödet uppe. Nästan ännu bättre dock om man kan flytta dem och använda dem i flera olika hål. Har du någon uppfattning om hur många hål man kan hålla igång med en ånggenerator? Jag hörde någonstans att det tar c:a 2 veckor att stimulera ett hål, och enligt rapporten så verkar ju effekten av stimuleringen hålla is sig i flera månader efter det. Upp till ett halvår tom enligt något fall de presenterade i rapporten.

Håller med om att allting som tyks har gjort har dragit ut på tiden. Jag tror att det åtminstone delvis kan härröra till USAs embargo. Ledningen skyller ju ofta på att saker och ting sinkas vid gränsen. Verkar dock som att styrelsen etc har tröttnat eftersom chefen för Syrienverksamheten har bytts ut. Vi får hoppas att den nya får bättre snurr på ruljansen.

Jag tror också att produktionsökningen kommer kunna börja nu. Bolaget var ju väldigt angeläget av att åtminstone ge sken av att det är nu det händer i rapporten. En besvikelse till vad gäller produktion får vi verkligen inte hoppas på. Det är ju faktiskt riktigt många brunnar de har borrat i år, och ändå har inte produktionen stigit.

Jag hoppas rätt mycket på att borrningen Oudeh-160 ska visa sig vara träff, för det borde kunna ge Oudeh än riktigt stor utsträckning upp mot nordost. Hoppas de hinner göra den innan årsskiftet så man får med den i nästa reservuppdatering. Man har ju i våras fått till en rätt stor utsträckning till nordväst om Oudeh, och även hittat ett oljerikt område sydväst om West Tishrine. De lyckade EOR-resultaten borde ju även de göra att Sproule kan räkna på en utökad utvinningsgrad. Samtidigt så drar ju vattenproblemen i Tishrine kanske ner reserverna där, även om bolaget själva säger att man skall lyckas åtgärda dessa problem genom dränering. Vad tror du förresten om reservuppdateringen? Jag tror på minst 500 miljoner fat netto till bolaget, och om allt gått riktigt bra på uppåt 550-600 miljoner fat. Vad ligger dina förväntningar på?

Jag har förresten msn, så vi kanske kan fortsätta diskussioner där? Det är onekligen lite enklare. :-)
nissedimljus@hotmail.com

Trevlig helg!
//Johan
nissedimljus

Inläggav nissedimljus » 01 dec 2007 13:13

nissedimljus skrev:Hej igen Svempa!

Vad bra, då förstår jag mycket bättre hur VIT fungerar. Jag trodde dock att man hade rören fast i ett håll hela tiden och körde kontinuerligt med ånga för att hålla flödet uppe. Nästan ännu bättre dock om man kan flytta dem och använda dem i flera olika hål. Har du någon uppfattning om hur många hål man kan hålla igång med en ånggenerator? Jag hörde någonstans att det tar c:a 2 veckor att stimulera ett hål, och enligt rapporten så verkar ju effekten av stimuleringen hålla is sig i flera månader efter det. Upp till ett halvår tom enligt något fall de presenterade i rapporten.

Håller med om att allting som tyks har gjort har dragit ut på tiden. Jag tror att det åtminstone delvis kan härröra till USAs embargo. Ledningen skyller ju ofta på att saker och ting sinkas vid gränsen. Verkar dock som att styrelsen etc har tröttnat eftersom chefen för Syrienverksamheten har bytts ut. Vi får hoppas att den nya får bättre snurr på ruljansen.

Jag tror också att produktionsökningen kommer kunna börja nu. Bolaget var ju väldigt angeläget av att åtminstone ge sken av att det är nu det händer i rapporten. En besvikelse till vad gäller produktion får vi verkligen inte hoppas på. Det är ju faktiskt riktigt många brunnar de har borrat i år, och ändå har inte produktionen stigit.

Jag hoppas rätt mycket på att borrningen Oudeh-160 ska visa sig vara träff, för det borde kunna ge Oudeh än riktigt stor utsträckning upp mot nordost. Hoppas de hinner göra den innan årsskiftet så man får med den i nästa reservuppdatering. Man har ju i våras fått till en rätt stor utsträckning till nordväst om Oudeh, och även hittat ett oljerikt område sydväst om West Tishrine. De lyckade EOR-resultaten borde ju även de göra att Sproule kan räkna på en utökad utvinningsgrad. Samtidigt så drar ju vattenproblemen i Tishrine kanske ner reserverna där, även om bolaget själva säger att man skall lyckas åtgärda dessa problem genom dränering. Vad tror du förresten om reservuppdateringen? Jag tror på minst 500 miljoner fat netto till bolaget, och om allt gått riktigt bra på uppåt 550-600 miljoner fat. Vad ligger dina förväntningar på?

Jag har förresten msn, så vi kanske kan fortsätta diskussioner där? Det är onekligen lite enklare. :-)
nissedimljus@hotmail.com

Grattis till den fina uppgången i DNO förresten! Inget dåligt flöde de hade i de djupare zonerna i Tawke#1. Undrar hur stort det där fältet egentligen är, de verkar ha det angenäma problemet med a5tt de har svårt att avgränsa det.

Trevlig helg!
//Johan
nissedimljus

Inläggav nissedimljus » 09 jan 2008 00:12

Såg med glädje nu att produktionen har börjat öka markant i Syrien. Men eftersom man msåte stänga brunnar för att ångbehandla dem så är det två steg fram och ett steg tillbaka hela tiden. Förhoppningsvis kommer de nya riggarna göra att vi får upp farten lite mer i ökningen. Tycker det hela ser rätt bra ut för tillfället, och jag anser att den enorma nedgången är minst sagt överdriven. Några kommentarer?
nissedimljus

Inläggav nissedimljus » 29 feb 2008 15:20

Hej igen Svempa!

Känns som att Tyks ytterligare visat att de är på gång nu. Men jag får inte ihop siffrorna för Q4.

Three Three Twelve Twelve
months months months months
ended ended ended ended
December December December December
31, 2007 31, 2006 31, 2007 31, 2006
---------------------------------------------------------------------------
Production:
Syria:Oudeh
Gross field production (bbl) 254,100 210,547 926,361 811,607
Gross field production (bbl/d) 2,762 2,289 2,538 2,224
Company net production (bbl) (1) 120,572 87,730 416,029 325,448
Company net (bbl/day) 1,311 954 1,140 892
Syria:Tishrine-Sheikh Mansour
Gross field production (bbl) 672,438 645,050 2,434,923 2,372,645
Gross field production (bbl/d) 7,309 7,011 6,671 6,500
Company net production (bbl) (1) 81,014 50,814 170,999 105,649
Company net (bbl/day) 881 552 468 289
Syria Total
Total Company gross Syria (bbl) 926,538 855,597 3,361,284 3,184,252
Total Company gross Syria (bbl/d) 10,071 9,300 9,209 8,724
Total Company net Syria (bbl) 201,586 138,544 587,028 431,097
Total Company net Syria (bbl/d) 2,192 1,506 1,608 1,181

Hur jag än räknar kan jag inte få ihop att tyks sk afå en så stor del av oljan
som 1311 fat/dag i Oudeh. Först ska man ju dra av baslinjen på 862 fat.

Då blir det ju 2,762-862=1900 fat att vara med och dela på. Först tar syrien
12.5% Royalty. Då blir det 1900*0,875=1662 fat kvar. 70% av detta går till
CostOil som tyks får 70% av. Det ger 1662*0,7*0,7=814,6 fat i kostnadsolja till
tyks. Sedan är ju 30% vinstolja, som tyks får 30% av. Det ger 1662*0,3*0,3=150 fat/dag

Det blir ju 964,5 fat/dag, inte 1311 som de får det till. Kan du förklara hur det kan bli på det där sättet?
nissedimljus

Inläggav nissedimljus » 10 mar 2008 00:13

Kom på det själv, givetvis får tyks hela kostnadsoljan, inte 70% av den. Fin uppgång i tyks för övrigt sean botten. :-)
nissedimljus

Återgå till Aktiediskussion öppet forum