Energiminnespriset 2010, som uppgick till 25 000 kr, tilldelades professor Kjell Aleklett (prissumma 10 000 kr) samt en skola i Banyuwangi i Indonesien (prissumma 15 000 kr).
Vad gäller "skolprojektet" hade vi lite kommunikationsproblem med Tgvara till en början, men det ordnade sig efter hand och efter lite diskussioner kring upplägget kunde prissumman utbetalas den 20 december. Samtidigt fick Tgvara i stort sett fria händer att välja hur prissumman skulle användas för skolans och elevernas bästa.
Till professor Aleklett avsändes följande mejl den 15 november:
"Hej Kjell!
Härmed har jag nöjet att meddela dig att du i en omröstning bland Energiminnesfonden.se:s medlemmar blivit utsedd till mottagare av vårt Energiminnespris för år 2010. Av den totala prissumman på 25 000 kr erhåller du 10 000 kr, priset delas alltså mellan dig och en hjälpbehövande skola i Banyuwangi i Indonesien. Motiveringen är ditt förtjänstfulla och uthålliga arbete för att via seriös forskning verifiera samt sprida information om de fossila bränslenas begränsade tillgång i framtiden.
Mer information om Energiminnesfonden.se hittar du på vår hemsida http://www.energiminnesfonden.se , men kortfattat är vi en ideell förening vars fullständiga namn är "Energifonden till Adolf Lundins minne (ideell förening)". Vår verksamhet bygger på att medlemmarna lånar ut kapital med viss bindningstid och det årliga överskottet av kapitalförvaltningen går sedan till något behjärtansvärt ändamål som beslutas i en medlemsomröstning. Vår verksamhet påbörjades år 2007 och priset har endast delats ut en gång tidigare. Energiminnespriset 2008 gick till organisationen Star for Life, se http://starforlife.org/ , som ägnar sig åt att bekämpa HIV och AIDS i Afrika. Energiminnespriset 2009 kunde inte delas ut då förvaltningen under 2008 gick med underskott pga finanskrisen. Förvaltningen sedan dess har varit mer lyckosam och vårt förvaltade kapital uppgår nu till över 600 000 kr.
Vi skulle helst vilja dela ut priset i samband med något av dina framträdanden i Sverige, t ex något offentligt föredrag. Därför vore det intressant att veta om du har något sådant planerat under den närmaste framtiden. Om så inte är fallet, eller om du ser det som mindre lämpligt, är vi givetvis öppna för andra förslag. Det vore dock trevligt ur min egen synpunkt att få lämna över priset personligen.
Såvitt jag kan förstå är du just nu i Australien, men jag ber dig höra av dig när du är tillbaka i det svenska vintermörkret.
Bästa hälsningar
Sven H Bankel
ordförande i Energiminnesfonden.se"
Svar med acceptans erhölls en månad senare, den 15 december:
"Hej och förlåt att jag inte svarat tidigare. Jag känner mig hedrad och tackar ja till priset. Under Energitinget skall det vara en sesion om Peak Oil. Det kan kanske vara ett lämpligt tillfälle. På min blogg kan ni läsa om allt som jag gör i Australien.
mvh Kjell"
Prissumman utbetalades strax före jul. Länk till professor Alekletts blogg finns i den horisontella menyn högst upp på sidan, men jag ger den här också: http://aleklett.wordpress.com/ .